13 Kasım 2009 Cuma

F1'den ısmarlama sezon (2009)

F1 2009 sezonu acısıyla tatlısıyla; yarışlarda pek zevk vermeyen ama puan sıralamasında sezonun ortasına doğru azıcık bir zevk vermiş olan, takımların kendilerini geliştirmelerinden başka birşey göremediğimiz bir sezon olarak bitti. Sezonun galibi, hiç beklenmedik şekilde, F1'deki ilk senesini geçiren Brawn Gp ile Jenson Button oldu.
Sezon baştan sona FIA'nın tasarısı gibiydi aslında. Schumacher ve Hakkinen gibi efsane pilotların sporu bırakmaları üzerine zaten azalmaya başlayan ve bu azalmayı pistlere giden seyirci sayısındaki düşüşle belli olunca ve bu ilgi azalmasının üzerine malum ekonomik krizde gelince; FIA'nın seyirci desteğini yüksek tutmakdan daha büyük bir sorunu ortaya çıkmıştı: Takım desteğini sporda tutmak. İşte bu amaç doğrultusunda sezonun ilk bölümlerinde ufak takımların bazı ufak kayırmalarla üst sıralara yükseldiğini ve bariz şekillerde hızlı olduğunu; büyük takımların ise sezonun sonlarına doğru sazı ellerine almaya başladıklarını ama yetişemediklerini gördük.
Peki sezon içinde neler izledik? Sezonu bir bölümündeyken sıkılıp takip etme konsantrasyonumu düşürsemde aklımda kalanları bazı maddeler halinde sıralıyacağım.

**Sezonun daha ilk yarışında başda Brawn olmak üzere bazı takımların adeta uçarcasına gittiklerini gördük (uçarcasına fark McLaren için tur başına +2sn civarında çok büyük bir farktı). Sezonun başında bu farkın çift difüzör sisteminden kaynaklandığı ortaya çıktı ve takımlar bunun kurallardaki bir boşlukdan dolayı olduğu iddasıyla FIA'ya başvurdular. Ve FIA'da 'kurallarda çift difüzör sistemi tam anlamıyla kullanılamaz demiyor o sebeple kullanılabilir' tarzında bir cevapla herkesi şok etti. Buna benzer durumlarda geçmişte neler yaşanmıştı:

-2003 yılında Michel lastik skandalı: Kurallarda lastiklerin ebatları net olarak belirtilmesine rağmen bu ölçülerin yarışın başında mı sonunda mı ölçüleceğine dair net bir kural yoktu. Michel'in lastikleri yarış esnasında ısıyla genleştikleri için 'Ferrari bu konuda itiraz etmiş ve haklı bulunmuştu. Michel'in ise bu olaydan sonra ki yarışlar için alalacele bir hamur üretip takımlara sunmuş ve performans kaybına sebep olmuştu.

-2006 Ferrari- Renault süspansiyon skandalı: Şampiyonluk için Ferrari ve Renault kafa kafaya çekişirken, iki ekibinde araç ön süspansiyonu içinde bulunan ve süspansiyonu dengeliyen bir ağırlık parçası kurallara uygun olmadığı gerekçesiyle sezon ortasında kaldırtılmış ve takımlar bir sonra ki yarışa kadar yeni süspansiyon tasarlamak durumunda bırakılmışlardı.
Akılda kalan bu olayların ışığında BranwGp vb. takımların çift difüzör yüzünden sistem değişikliği durumunda bırakılmamaları ve bunu kendilerine avantaj olarak kullanmalarına izin verilmesi FIA adına üzücü bir karardı.

** Yine sezonun ilk yarışında (Avusturalya GP) yarışın orta bölümlerinde bir kaza meydana geldi ve araçlardan biri pist içi olarak tabir edilebilecek asfalt alanda kaldı ve ne hikmetse güvenlik aracının piste girmesine 1 tur sonrasında karar verildi. Bu tur içinde ise BrawnGpler hemen pite girip çıktılar ve ardından gelen güvenlik aracı turunda bu taktikleri sayesinde avantaj yakaladılar.
F1'deki daha önceki izlenimlerimde gördüğüm ise araç tam tehlike arz etmiycek şekilde çim alanda bile kalsa çekilmesi zor durumdaysa güvenlik aracının kaza olduğu anda pite girdiğiydi. Ama Avusturalya'da hiçte öyle bir durum olmadı.

Sonuçda FIA; Ross Brawn bir gücün başta olduğu Brawn Gp ve Redbull gibi güçlü ekonomiye sahip takımların ilgisini F1 üzerine çekmek durumundaydı ve bunda da gayet başarılı oldu ama bizlere gayet entrikalarla dolu bir sezon izlettiler.

F1 2009 sezonunda hiç mi güzel bişey yoktu, hiç mi kazana olmadı denilirse? 2009 sezonunun kazananı kesinlikle Vettel'dir.
Sezonun kaybedeni ise talihsiz bir kaza geçiren: Massa'dır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails